Wikipedia, najwieksze źródło informacji i dezinformacji
podałem pierwszy lepszy link gdzie ta turbina jest narysowana, patrząc na rysunek można sobie wyprowadzić wszystkie potrzebne wzory, bo od razu widać zasadę działania.
Moc turbiny 110 KM przy 5000 obrotach/min średnica mnij niz 10 cali (okolo 25 cm). Turbina pracuje na parę, spręzona powietrze, benzyne lub olej napedowy.
gdzie jest ta turbina i czym różni się od innych? że pracuje na parę i sprężone powietrze to rozumiem, bo te czynniki się niewiele różnią ale na benzynę w jakim sensie? Że zamiast pary podasz benzynę z pompy pod ciśnieniem niczym w turbinie wodnej, to jak tak to czemu nie wodę? Może masz na myśli produkty spalania benzyny lub ON, czyli klasyczny cykl Braytona, ale wtedy potrzebna jest sprężarka i komora spalania przed turbiną, a tych elementów nie ma w turbinie zasilanej parą (cykl Rankina), dla tego czuje tu jakieś wodolejstwo bez podstaw.
oczywiście uzyskanie dowolnie dużej mocy przy dowolnie małej średnicy nie jest problemem zależy tylko od wydatku czynnika, przy podawanych przez ciebie parametrach będzie ogromny, można go oczywiście dokładnie policzyć, zaś spadek ciśnienia zależy od prędkości liniowej, przy tak małej średnicy i obrotach będzie znikomy, a to od niego zależy sprawność termodynamiczna zarówno cyklu parowego Rankina jak i gazowego Braytona. Proponuje zamiast pisać o genialnych wynalazkach tesli, policzyć jaki musi być przepływ czynnika przez opisywaną przez ciebie turbinę, jaki jest spadek ciśnienia, i jakie uzyskasz sprawności.
Te paramatry 110 KM przy 5000 obrotach/min średnica mnij niz 10 cali (okolo 25 cm) itd. dotyczą silnika Tesli który został przez niego zrobiony prawie sto lat temu (patent z 1913 roku bodajże).
Na silnik składało się:
Turbina Tesli;
układ spalania (coś a'la silnik pulsacyjny);
"gaźnik" coś co jest u nas tłumaczone jako "kanał zaworowy" - chyba najbardziej genialna rzecz w tym silniku.
dokładny opis tego ustrojstwa jest tu:
http://www.tfcbooks.com/patents/1329559.htm
Dość dużo czasu poświęciłem na analizę tego zagadnienia i według materiałów jakie znalazłem wygląda na to, że nie zdobył ten silnik popularności głównie z powodów technologicznych, tarcze turbiny nie wytrzymywały wysokich temperatur co dziś oczywiście nie jest już problemem.
Drugą rzeczą co do której właściwe jest brak informacji to sprawność takiego silnika, silniki pulsacyjne nie mają zbyt wysokiej sprawności, także można przypuszczać że sprawność całego rozwiązania nie była zbyt wysoka.
Jeżeli chodzi o samą turbinę, to z przedmówcą się nie zgodzę że jest to zwykła turbina - to jest pomysł genialny tylko ciężko coś takiego dobrze zaprojektować. Tu mamy do czynienia ze zjawiskiem adhezji i porównać to można do dobrze działającego sprzęgła w samochodzie (jak działa każdy wie), natomiast jak nie działa czyli np. się ślizga to występuje tarcie które powoduje że część energii przekształca się w ciepło itd.
Także dobrze zaprojektowana turbina Tesli minimalizuje straty właśnie związane głównie z tarciem. Przypomnę, że np. w turbinach parowych łopatkowych same łopatki potrafią się bardzo silnie nagrzewać i muszą być chłodzone - to wynika z tego, że nie cała energia z pary jest przekształcana na energię mechaniczną, część energii jest tracona właśnie w wyniku tarcia i innych zjawisk wynikających z uderzenia pary w łopatki turbiny.
Tu jest bardzo fajny link (oczywiście wzory do weryfikacji):
http://www.obilaser.com/AirPoweredTeslaTurbine.html
Zrobiona tu turbina ma szacowaną sprawność na poziomie 45% - jak dla mnie absolutna bomba.
Warto myślę też się zastanowić nad tym, czy np. w konstrukcjach kogeneracji na HG nie zastosować np. silnika pulsacyjnego + jakaś turbina (może Tesli)?????
Sam silnik pulsacyjny to super prosta kontsrukcja -> na youtube można sobie wyszukać filmiki pod hasłem pulse jet -> przymierzam się do zrobienia takiego silnika z gaśnicy samochodowej. trochę bardziej skomplikowana konstrukcja to z zaworami jak np. w V1.
Zagadka dla speców: Dlaczego przy obciążeniu turbiny Tesli zwiększa ona samoistnie obroty???
Jak będziecie oglądać filmy na youtube zwróćcie na to uwagę, jak turbina nie jest obciążona jakie ma obroty i jak przyłoży się obciążenie te obroty zwiększają się.