W ramach rozwazań czysto teoretycznych podaję część technologi pozyskania paliwa etanolowego.
Podstawowym surowcem będzie melasa - do nabycia w beczkach a najlepiej cysterną z najblizszej cukrowni. Zbraku melasy może być tradycyjny cukier
Najprostszym przepisem bedzie rozwiniecie receptury 1410 ( ku jej upamietnieniu w onym roku zakon krzyzacki stoczył bitwę śmiertelną z litewskim księciem Jogajłą pod wsią Grunwald - wynik jej jest wiadomy -Hunowie mieli słabą głowę i dostali w tyłek
) .
Rozwinieciem tej receptury jest sporzadzenie roztworu melasa/woda o stężeniu nie wiekszym jak 22* Blg ( stopnie Brigsa - czy jakos tak.....) w temperaturze 35*C. Roztwór zaprawiamy biologicznym dodatkiem w postaci drożdzy (mogą być piekarskie) w ilosci 0,1kg na każdy kilogram melasy (cukru). Zbiornik z reagentami należy utrzymywać w temperaturze nie wyższej jak 35*C - jeżeli bedzie niższa to nastepuje spowolnienie reakcji.
Stan produktu kontrolujemy aerometrem - jezeli gestość spadnie do wartosci -1*Blg ( minus jeden stopień Brigsa) - nalezy uznać że reakcja przebiegła w stopniu całkowitym. Jeżeli warunki technologiczne zostały dotrzymane to nastepuje to około po tygodniu - najwyzej 10 dniach.
Nastepnym etapem syntezy jest destylacja wstepna - w cyklu okresowym i "gonieniu do zera" - otrzymamy produkt o stęzeniu ok. 50% Etanolu. Produkt jest zanieczyszczony szeregiem substancji pochodzenia organicznego oraz tzw. olejami fuzlowymi ( również tego pochodzenia).
Wlanie takiego produktu do silnika z pewnoscią spowoduje jego zatarcie po pierwszym 0,5litra ........no może po 1,0l........
Produkt trzeba oczyścić - robi się to w 3 etapach:
1. Usuniecie lotnych zanieczyszczeń metodą utleniania za pomoca Nadmanganianu Potasowego ( do poz. w Aptece).
Z "działki" aptecznej (5 gram) sporzadzić roztwór nadmanganianu w 100ml wody ( może być kranówka) . Tego roztworu należy zmieszać z "półproduktem" w ilosci 5 mililitrów nadmanganianu / 20 l "odpędu"( przy mniejszych ilościach szkoda się paprać
) . W momencie dodawania utleniacza należy mieszaninę silnie bełtać conajmniej 1 min.
Szkodliwe substancje lotne utleniaja się wstepnie w ciągu tej minuty co od razu się czuje - roztwór przestaje smierdzieć. Roztwór ten powinien odstać się w celu sedymentacji przez około dobę.
2. następnie należy przystąpić do drugiej destylacji - całość roztworu 20l wlać do zbiornika destylatora dodając 45 gram Wodorotlenku Sodu NaOH cz.d.a (soda kaustyczna /żrąca czysta - do analizy do nabycia w każdej hurtowni chemicznej ) . Dodanie NaOH do roztworu ma na celu zmydlenie olei organicznych - mydło to zostanie w baniaku destylatora w postaci berbeluchy smierdzacej jak woda z pralki po praniu starych kaleson. W destylacji "do zera" uzyskamy roztwór o stezeniu ok 75 - 80% Etanolu w ilosci ok 15 l. Produkt jest już sredniej czystosci - jednak silnik może się zatrzeć po 2 l (w przeliczeniu na 40%) .
3. Wyżej wymienione operacje należy powtórzyć z tym że nadmanganianu zastosować 2 ml na 15 l roztworu silnie mieszając i odstawić na 12 godzin . Po tem destylować po raz 3 dodając 20 gram NaOH cz.d.a. Również destylujemy "do zera" otrzymując około 12 - 13 l produktu o stezeniu ponad 90% - jest on już bardzo dobrej jakosci - silnik na spoko wytrzyma 3 l - mało tego z porannym rozruchem nie bedzie kłopotu.
Poniewaz ja dbam o swój silnik polecam jeszcze jedną operację ( 4 destylacja) z tym ,ze pilnujemy temperatury pary i destylujemy do momentu gdy para osiagnie temperaturę 78*C - produkt jest już czystosci labolatoryjnej o steżeniu ok. 95% - bedzie tego ok 10l . Resztę destylacji kontynuujemy 'do zera" i to co ukapie należy traktować jako produkt etapu 2-go.
Uwaga : destylacja "do zera" oznacza że konczymy ja jeżeli skraplajacy się roztwór ma steżenie Etanolu na poziomie 0 % (czyli cieknie nam juz woda).
Uwaga 2 : dobrej jakosci destylator do cyklu okresowego mozemy nabyć na Allegro - wykonany z nierdzewki i kega po piwie.
Uwaga 3 : aerometry do badania roztworu Etanolu nabedziemy w kazdym sklepie gospodarstwa domowego, a do badania roztworu melasy/cukru na stoiskach winiarskich w Castoramie czy Praktikerze nazywa on się winomierzem.
Uwaga 4 : każdy silnik ma indywidualną tolerancję na tego rodzaju paliwo - w naszej szerokosci geograficznej jest znacznie wieksza niźli na zachodzie ....... stąd wynik wiadomej bitwy
Kończąc ten post życzę wszystkim miłej i bezpiecznej jazdy.
PS : może ktoś wie jak z tego 95% Etanolu zrobić w prosty sposób 100% ?