metan
Wlasnie przeczytalem niedawno w Dzienniku Wschodnim, ze w Lublinie ruszyla stacja tankowania pojazdow metanem.
1 litr kosztuje 1,40 zl, ale 0,6 litra metanu zastepuje 1 litr LPG.
Jak sie kupuje fabrycznie nowy samochod z instalacja na zasilanie metanem jest od drozszy od zwylklego samochodu o 2,5 tys zl. , jak sie zlecie przerobke to juz o 7 tys (wiadomo monopol na przerobke na metan).
Od siebie dodam, ze na zachodzie sa sprzedawane kompresory umozliwiajace tankowanie metanu ze zwyklej instalacji domowej, a w okolicach Lublina juz od lat 60 tyz zlokalizowano olbrzymie zaloza matanu , ktorych eksploatacje rozpoczeto z 2 lata temu na potrzeby lokalne (wiadomo, ze nie wysla tego metanu do zakladow azotowych w Pulawach choc jes kikakrotnie tanszy od rosyjskiego, bo Guzowaty by nie pobieral swoich 3% prowizji od importu metanu z Rosji).
1 litr kosztuje 1,40 zl, ale 0,6 litra metanu zastepuje 1 litr LPG.
Jak sie kupuje fabrycznie nowy samochod z instalacja na zasilanie metanem jest od drozszy od zwylklego samochodu o 2,5 tys zl. , jak sie zlecie przerobke to juz o 7 tys (wiadomo monopol na przerobke na metan).
Od siebie dodam, ze na zachodzie sa sprzedawane kompresory umozliwiajace tankowanie metanu ze zwyklej instalacji domowej, a w okolicach Lublina juz od lat 60 tyz zlokalizowano olbrzymie zaloza matanu , ktorych eksploatacje rozpoczeto z 2 lata temu na potrzeby lokalne (wiadomo, ze nie wysla tego metanu do zakladow azotowych w Pulawach choc jes kikakrotnie tanszy od rosyjskiego, bo Guzowaty by nie pobieral swoich 3% prowizji od importu metanu z Rosji).
CNG, czyli sprężony gaz ziemny, to paliwo fajne, bo trudne do opodatkowania.
Ma też zasadniczą wadę -- gęstość przechowywanej energii po sprężeniu do poziomu przechowywania w zbiorniku (200 atmosfer -- nota bene sprężarki na takie ciśnienia nie są tanie), że zbiornik musi być czterokrotnie większy niż na benzynę, by zapewnić ten sam zasięg.
Jeśli zaś chodzi o lokalne złoża gazu, uważam, że znacznie lepiej jest importować WSZYSTKIE paliwa z zagranicy, póki są tanie i dostępne a własne złoża (gaz, węgiel też, może wyjąwszy brunatny, którego i tak się nie da importować) wykorzystywać dopiero później. Amerykanie tak robią ze swoim węglem, którego mają 1/4 światowych zasobów.
Ma też zasadniczą wadę -- gęstość przechowywanej energii po sprężeniu do poziomu przechowywania w zbiorniku (200 atmosfer -- nota bene sprężarki na takie ciśnienia nie są tanie), że zbiornik musi być czterokrotnie większy niż na benzynę, by zapewnić ten sam zasięg.
Jeśli zaś chodzi o lokalne złoża gazu, uważam, że znacznie lepiej jest importować WSZYSTKIE paliwa z zagranicy, póki są tanie i dostępne a własne złoża (gaz, węgiel też, może wyjąwszy brunatny, którego i tak się nie da importować) wykorzystywać dopiero później. Amerykanie tak robią ze swoim węglem, którego mają 1/4 światowych zasobów.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival)
zdjae sie , ze cisnienie powinno wynosic nie 200 ale 270 atm, ale moge sie mylic ;o)CNG, czyli sprężony gaz ziemny, to paliwo fajne, bo trudne do opodatkowania.
Ma też zasadniczą wadę -- gęstość przechowywanej energii po sprężeniu do poziomu przechowywania w zbiorniku (200 atmosfer -- nota bene sprężarki na takie ciśnienia nie są tanie), że zbiornik musi być czterokrotnie większy niż na benzynę, by zapewnić ten sam zasięg.
Jeśli zaś chodzi o lokalne złoża gazu, uważam, że znacznie lepiej jest importować WSZYSTKIE paliwa z zagranicy, póki są tanie i dostępne a własne złoża (gaz, węgiel też, może wyjąwszy brunatny, którego i tak się nie da importować) wykorzystywać dopiero później. Amerykanie tak robią ze swoim węglem, którego mają 1/4 światowych zasobów.
4 krotnie wiekszy zbiornik, przy 3 krotnie nizszej cenie to i tak warto poniesc te cene.
Z tym oszczedzaniem to nie bylbym az tak ostrozny. Pamietracie raport? "Granice rozwoju Klubu rzymskiego?? Wg tego rapotry juz na ziemi nie powinno byc ani ropy ani gazu a wegiel na wykonczeniu.
Podobnie jak np z nawozami. w 19 w gdy byla eksplozja demograficzna, odkryto w ostatniej chwili zasoby głana w Chile na nawoz, gdy głano sie wyczerpywalo odkryto poklady saletry, gdy saletra sie wyczerpywala mWroblewski skroplil powietrze umozliwiajac produkcje nawozow sztucznych.
Pozatym metan w wielkich zlozach , jest w szelfach kontynentalnych wytwarzany przez bakterie rurkowe ze szlamu, wiec nigdy go nie zabraknie.
Zakładanie, że problemy z brakiem ropy czy węgla zostaną rozwiązane, bo wszystkie problemy tego typu do tej pory (np. zbyt dużo koni w Londynie, który miał zostać zawalony odchodami) się rozwiązały, jest delikatnie mówiąc nierozsądne.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival)
Rozwiązana w jaki sposób?
peakoil.pl/hydraty-metanu.htm.
W ogóle polecam tę stronę, zwłaszcza artykuły na temat EROEI...
peakoil.pl/hydraty-metanu.htm.
W ogóle polecam tę stronę, zwłaszcza artykuły na temat EROEI...
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival)
Z tego artykulu z dziennik Wschodniego wynikalo, ze 0,6 litra wskroplonego metanu odpowiada 1 litrowi LPG, Wynikalo by wiec, ze zbiornik pliwa moze byc blisko 2 krotnie mniejszy.CNG, czyli sprężony gaz ziemny, to paliwo fajne, bo trudne do opodatkowania.
Ma też zasadniczą wadę -- gęstość przechowywanej energii po sprężeniu do poziomu przechowywania w zbiorniku (200 atmosfer -- nota bene sprężarki na takie ciśnienia nie są tanie), że zbiornik musi być czterokrotnie większy niż na benzynę, by zapewnić ten sam zasięg.
A jakie jest EROEI tej metody (ile energii się uzyskuje z jednej jednostki energii włożonej w wyprodukowanie pary, wtłoczenie jej, etc.)?Poprzez wtlaczanie pary wodnej w zloza, tak jak obecnie robi sie w przypadku niektorych zloz ropy.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival)
Ale zbiornik na ciekły metan (LNG) jest już zbiornikiem kriotonicznym, o zupełnie innej konstrukcji, musi być dobrze izolowany termicznie, etc. Z tego względu będzie mniejszy, ale nie sądzę, by różnica była aż tak znacząca...Z tego artykulu z dziennik Wschodniego wynikalo, ze 0,6 litra wskroplonego metanu odpowiada 1 litrowi LPG, Wynikalo by wiec, ze zbiornik pliwa moze byc blisko 2 krotnie mniejszy.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival)
Coz, podepre sie doswiadczeniem. W latach 80 tych , w czasie zim,nej wojny gdy ZSRR, walczyl o pokuj na wszyskich konrtnentach i stal stopowa byla strasznie droga w Warszawie jezdzily autobusy napoedzane metanem, tankowane na zajezdni "Inflancka" . Jedno tankowanie starczalop na jazde na jedna zmiane tj ok 400 km, butle by;ly umieszczone na dachu samochodu a ja sie cieszylem bo aurobusy nie dymimy
Da sie zrobic na metan.
Da sie zrobic na metan.
Z tą różnicą, że w autobusie na dachu zbiornik można łatwo zamontować i nikomu to przeszkadzać nie będzie, za to zbiornik taki w samochodzie trudno sobie wyobrazić.
Nikt nie mówi, że się NIE DA. Mówię tylko, że to rozwiązanie ma dość poważne wady.
Nikt nie mówi, że się NIE DA. Mówię tylko, że to rozwiązanie ma dość poważne wady.
Interesują Cię alternatywne paliwa i odnawialne źródła energii? Na pewno zaciekawią Cię też przygotowania na trudne czasy (tzw. nowoczesny survival)
Tak oczywiscie, zanim nie bedzie sie robic samochodow fabrycxznie przystosowanych do zasilania gazem, to taki naped bedzie mial minusy.
Jednakze od kilku lat, pewien przedsiebiorca kanadyjski nosi sie z zamiarem utworzenia w SSE w Mielcu, montowni samochodow zasilanych tylko gazem.
Ci ciekaw samochod bylby polskorupowy z aluminium i elementow plastikowych a wiec nie do zniszczenia a po zezlomowaniu jego elementy bylyby latwe do sporzednia.
Oczewiscie producencji i importerzy sa pod ochrona wladzy i idzie temu czlowiekowi jak po grudzie.
Jednakze od kilku lat, pewien przedsiebiorca kanadyjski nosi sie z zamiarem utworzenia w SSE w Mielcu, montowni samochodow zasilanych tylko gazem.
Ci ciekaw samochod bylby polskorupowy z aluminium i elementow plastikowych a wiec nie do zniszczenia a po zezlomowaniu jego elementy bylyby latwe do sporzednia.
Oczewiscie producencji i importerzy sa pod ochrona wladzy i idzie temu czlowiekowi jak po grudzie.
Wróć do „Inne paliwa alternatywne”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika. i 58 gości