Czesc
Ja mam zamiar testowac Fiata 125 (silnik polonera gaznik) na alkoholu
Juz pierwsze testy przeprowzdzlem (ladnie chodzi, ladnie sie temperatura utrzymuje - nie grzeje sie)
Tylk cos mi sie z gaznikiem dzieje
Bo aby wskoczyl na obroty bo musze my podpompowac dedalem gazy i pusci pedal, nie wiem co to jest
Wejdz sobie na moj post viewtopic.php?t=311
Chcialbym ominac gaznik (nie wiem czy to zda egzamin, ale do testowania by bylo idealne, bo latwa modyfikacja ilosc wtrusniecia paliwa/alkoholu do gardziela
jaki stosunek etanolu do powietrza dla silnika poloneza
Najlepiej popytać u praktyków, tyle tylko gdzie ich znaleźć? W Brazylii?
Mogę tylko pomóc od strony teoretycznej. Wystarczy napisać reakcje spalania
etanolu i oktanu, aby uzyskać proporcje tlen-paliwo.
C8H18 + 12.5O2 -> 8CO2 + 9H2O
ciepło spalania oktanu to 5471kj/mol
C2H5OH + 3O2 -> 2CO2 + 3H2O
ciepło spalania etanolu to 1368kJ/mol
Czyli 4 mole etanolu daja energię 1 mola oktanu. Jeżeli będzie się
dawkowało etanol tak, aby uzyskać tę sama energię spalania, to należy wziąć
12 moli tlenu. A więc proporcja tlenu etanol:benzyna to mniej więcej
12:12.5. W praktyce pewnie wyjdzie inna wartość, bo z tego co wiem etanol
ma większą liczbę oktanową i potrzeba go mniej niż benzyny (a więc i tlenu
będzie mniej). W przypadku dawkowania paliwa "na wagę" należy wziąść ok. 2.5x
więcej moli etanolu, więc tlenu potrzeba 3x2.5=7.5 części, czyli
odpowiednia proporcja to 7.5:12.5. A dawkując paliwo "na litry" proporcja
wynosi ok. 8:12.5. Dopuki nie sprawdzisz o ile etanolu zastapi benzynę aby
silnik pracował normalnie niewiele teoretycznie się ustali. I właśnie tu jest
wyższość praktyki nad teorią
Mogę tylko pomóc od strony teoretycznej. Wystarczy napisać reakcje spalania
etanolu i oktanu, aby uzyskać proporcje tlen-paliwo.
C8H18 + 12.5O2 -> 8CO2 + 9H2O
ciepło spalania oktanu to 5471kj/mol
C2H5OH + 3O2 -> 2CO2 + 3H2O
ciepło spalania etanolu to 1368kJ/mol
Czyli 4 mole etanolu daja energię 1 mola oktanu. Jeżeli będzie się
dawkowało etanol tak, aby uzyskać tę sama energię spalania, to należy wziąć
12 moli tlenu. A więc proporcja tlenu etanol:benzyna to mniej więcej
12:12.5. W praktyce pewnie wyjdzie inna wartość, bo z tego co wiem etanol
ma większą liczbę oktanową i potrzeba go mniej niż benzyny (a więc i tlenu
będzie mniej). W przypadku dawkowania paliwa "na wagę" należy wziąść ok. 2.5x
więcej moli etanolu, więc tlenu potrzeba 3x2.5=7.5 części, czyli
odpowiednia proporcja to 7.5:12.5. A dawkując paliwo "na litry" proporcja
wynosi ok. 8:12.5. Dopuki nie sprawdzisz o ile etanolu zastapi benzynę aby
silnik pracował normalnie niewiele teoretycznie się ustali. I właśnie tu jest
wyższość praktyki nad teorią
Wróć do „Inne paliwa alternatywne”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika. i 73 gości