Biodiesel ze stacji Bliska

Na polskich stacjach benzynowych można było kilka lat temu bez większego kłopotu kupić prawdziwy biodiesel B100 (czyli czysty ester metylowy kwasów tłuszczowych, nie mieszany z olejem napędowym). Paliwo to znajdziemy na stacjach marki Bliska, należących do koncernu PKN Orlen, pod nazwą Bioester.

Dziś, na rynku nie ma już ani marki Bliska, ani czystego biodiesla, można go kupić tylko w formie domieszek.

Kiedy po raz pierwszy pisałem o tym tu na blogu (we wrześniu 2008 r.), zrobiłem to zainspirowany okazją by zatankować kilka litrów tego paliwa do mojego VW T3. Za bioester na stacji Bliska na granicy Milanówka i Grodziska Mazowieckiego zapłaciłem wtedy 4,09 PLN/litr. Na najtańszej chyba stacji w Warszawie (Lukoil przy Al. Prymasa Tysiąclecia) godzinę wcześniej za zwykły olej napędowy zapłaciłem 4,30 PLN/litr. Różnica jest więc widoczna.

Jeśli chodzi o jakość paliwa, Bliska zapewniała, że ich biodiesel spełnia standardy jakościowe zawarte w normie PN EN 14214 i doskonale nadaje się do samochodów ciężarowych, osobowych i ciągników rolniczych. Według ulotki ma zapewniać:

  • lepsze właściwości smarne mające korzystny wpływ na pracę i trwałość silnika,
  • lepsze spalanie paliwa, dzięki zawartości tlenu w cząsteczce,
  • dobre osiągi silnika dzięki wysokiej liczbie cetanowej,
  • pakiet dodatków uszlachetniających,
  • większe bezpieczeństwo użytkowania wynikające z wyższej temperatury zapłonu.

Ponieważ w baku miałem prawie pełno taniego oleju napędowego z Lukoila, wlałem tylko pod korek nieco ponad 2 litry a 10 litrów do kanistra. W baku mam więc coś zbliżonego do mieszanki B5 (5% biodiesla, 95% oleju napędowego). Przyznam, że paliwo jest znacznie przyjemniejsze, bo przypomina zapachem stary olej roślinny i nie śmierdzi rozpuszczalnikiem. 😉

A dziś możemy kupić tylko biodiesel w formie domieszki do oleju napędowego i nawet dokładnie nie wiemy, ile go w paliwie jest

Jak widać, biodiesel na stacjach Bliska był znacznie tańszy od zwykłego oleju napędowego. Zdjęcie wykonane 26.02.2009 r. przy tej samej stacji, o której pisałem wcześniej w tym wpisie.
Dziś takie ceny paliw to tylko wspomnienie…

Komentarzy do wpisu “Biodiesel ze stacji Bliska”: 40.

  1. Eduardo Gonzales says:

    Zatankowałem to do mojego nowego Hyundaia i30cw 1.6 turbo diesel i jak dotąd (przejeździłem 2 baki) jest super.

  2. Adam says:

    Ja mam przejezdzone na Bio ok 20.000 w Polo 1.4D (stary 1992r). W chwili obecnej w Grodzisku Maz mam na stacji po 3.25.
    Wady, przy niskich temparaturach nieco trudniej odpala. Nieco wiecej pali. Ale to nieco to ok 0.5 l/100

  3. oLo says:

    Wlałem prawie cały bak do Citroen XM 2.1D 91r; cena- 3.09zł(29.03.2009)- na razie rewelacja! Przejechałem ok 200km- moje spostrzeżenia: -moc identyczna jak na ON, silnik chodzi zdecydowanie ciszej!- szczególnie na wolnych obrotach- określił bym to po swojemu – że silnik chodzi jakoś bardziej miękko;-). Jeśli chodzi o odpalanie to nie odczułem różnicy…no ale jest +5C więc ciężko coś powiedzieć. Paliwko zrobiło na mnie dobre wrażenie- będę to tankował nawet za tą samą cenę co ON-bo kultura pracy mojego 2.1D zdecydowanie lepsza na tym rzepaku ;-))
    Pozdrowienia!

  4. Łukasz says:

    Mam Forda Mondeo rocznik 94. Td tankuje na stacji Bliska kolo Deszczna. kosztuje 2,99zł za 1 l. normalny ON kosztuje 3.95zł. Czy tankowanie tego Biodiesla moze spowodawac jakiec usterki w silniku ??? POradzcie mi Pozdrawiam. moj email. oleksy53@wp.pl

  5. Łukasz1 says:

    Zatankowałem Biodiesla na stacji Bliska w Deszcznie / Gorzowa Wlkp. kosztuje 2,99zł za 1l. normalny ON-3.95zł za 1 l. czy lanie biosteru- biodiesla moze zaszkodzic pracy silnika w moim samochodzie marki Ford Mondeo z rocznika 1994?? pojemnosc silnika 1.8 td ? oleksy53@wp.pl czekam na odpowiedzi

  6. Ja ostatnio też tankowałem Biodiesel na kilku stacjach Bliska właśnie za ok. 3 PLN, w tym tygodniu dwukrotnie w dwóch miejscach w kraju za 2,99 PLN/litr.

    Czy zaszkodzi to Twojemu silnikowi? Jest taka możliwość — na przykład mogą rozpuścić Ci się przewody paliwowe albo jakieś uszczelki.

  7. Łukasz1 says:

    ale jakbym pał pół na pół bio-ze zwykłym ON ??

  8. @Łukasz1: mimo wszystko ryzyka to nie zlikwiduje a jedynie je zmniejszy.

  9. Łukasz1 says:

    ale mozna tak robic czy nie???

  10. @Łukasz1: czy jak można robić? Czy można lać biodiesel do baku? Można, tak samo jak olej opałowy, olej roślinny, olej transformatorowy czy zużyty olej silnikowy. Na większości z tych paliw silnik wysokoprężny popracuje, ale nikt nie da Ci gwarancji jak długo. Dotyczy to także biodiesla ze stacji.

  11. Łukasz1 says:

    Ale i tak mi nie odpowiedziałes na moje pytanie czy poł diesla i biodiesla. mozna zalac tak zeby zmieszac/??

  12. @Łukasz1: tak — biodiesel i olej napędowy dobrze mieszają się w dowolnych proporcjach.

  13. Paweł says:

    Jeżdże na tym paliwie dużo i tylko na nim zrobilem 50tys km silnikowi nie zaszkodził i napewno nie zaszkodzi auto to IVECO 2.3 HPT a oszczędność duża polecam no i ekologiczne

  14. Łukasz1 says:

    Paweł – Ja mam forda mondeo 1,8 td rocznik 1994. i leje bioester i jakos jezdzi. leje poł na poł w ON

  15. @Paweł: to fajnie, że biodiesel Ci silnika nie zepsuł — ale ja na Twoim miejscu nie pisałbym z całą pewnością, że Ci go nie zepsuje.

  16. Łukasz1 says:

    czas pokaze ale jezdzi jak pszczołka 🙂 ja nie leje samedo bio leje tez ON

  17. Adam says:

    Na dzien dzisiejszy mam przejezdzone ponad 30 tys na rzepaku. W tej chwili zadnych ujemnych objawow. Tu jest czesc rejestru spalania http://www.spritmonitor.de/en/detail/277311.html

    Tyle ze ja moge jezdzic na tym paliwie. Czesc pojazdow z VW tez, np polo z 2001 moze ma odpowiedni wpis na wlewie.
    Obecnie mozna tez kupic nowy samochod przystosowany do Biodiesla np Caddy, tylko ze to jest za dodatkowa oplata taka opcja.
    W nowych samochodach ja bym rzepaku nie lal. Wiem ze jest taniej ale jak padnie pompa czy wtryski to ASO bez problemu sprawdzi na czym bylo jezdzone, i jak bedzie BIO to nie zrobia na gwarancji. Chyba ze pojazd ma adnotacje ze jest przystosowany to lania tego paliwa. Poprostu w nowoczesnych samochodach systemy wtryskowe sa tak delikatne ze… rzepak jest i bedzie gestrzy.

    No i jeszcze jedno kupujac bio w pewnym sensie mozna sobie swoj podatek odebrac ;P

  18. Łukasz1 says:

    Adam– Ja mam forda mondeo 1994 rocznik 1,8 td leje biodiesla za 2,99zł /1 litr no i tez leje ON chyba nic nie zrobi złego z silnikiem??

  19. Adam says:

    Nie wiem, pogrzeb gdzies na forum jakiegos Mondeo klub. Tam pewnie bedzie wiecej informacji. Z fordami sie nie orientuje. Wiekszosc starych silnikow pojedzie na BIO, problemem sa natomiast pompy i wszelkiego rodzaju uszczelki. Bo BIO dosc agresywnie na nie dziala. Natomiast nie widze sensu zeby mieszac BIO z ON. No albo sie jezdzi tylko na bio albo na ropie. W instrukcji do mojego samochodu to w ogole napisali ze zima to mozna mieszac ON z benzyna 50/50 ;P

  20. LUkasz says:

    witam chcialem spytac czy w renual megane 1,9 CDI pojdzie na bio ? 2003 r?

  21. @LUkasz: na tak postawione pytanie odpowiedź może być tylko jedna: pojedzie, ale nie wiadomo, jak daleko.

    Zapytaj raczej na forum użytkowników samochodów tej marki, albo tego modelu.

  22. Łukasz1 says:

    ostatnio moj silnik zwariowal nie moglem odpalic wogole.pozniej jak zgasilem auto to po przekreceniu kluczyka silnik caly czas chodzil nie wiem co sie stalo ale moim zdaniem komputer zwariowal po wlewaniu bio dlatego zaprzestalem tankowania tego dodatku 🙂 .Ford mondeo 1,8tdi 94r.

  23. piiotr says:

    mam renault clio 1.9D kolega mnie namuwił na bio nalałem cały zbiornik na początku było ok potem zaczeły się problemy problem z odpalaniem inajgorsze że coś zaczeło hałasować w pompie wtryskowej tankuje znowu on pali no
    rmalnie ale pompa nadal hałasuje
    czy ktoś może mi pomóc

  24. Łukasz1 says:

    Ja tak samo mialem wczesniej nie mogl odpalic a jak pozniej odpalil to cala okolica byla zakopcona pozniej jak przekrecilem kluczyk tzn wylaczylem silnik to nadal pracowal. musialem odczekac i znowu powtorzylem to samo. oj ten bio cos zle wplywa na prace silnika dlatego jest taki tani moim zdaniem a teraz ON w gorzowie wlkp kosztuje 3,65zl, a Bio- 3,25zł i moim zdaniem nie ma co niszczyc silnika za te pare groszy i samochod przetrwa dluzej. i ZA NIM ZATANKUJESZ BIO TO SKONTAKTUJ SIE Z SERWISANTEM LUB NA STACJI ZAPYTAJ SIE OBSLUGI. PS.SZKODA SILNIKA NISZYCZYC ZA PARE GLUPICH GROSZY.POZDRAWIAM LUKASZ Z GORZOWA WLKP

  25. @Łukasz1: ja się tylko zastanawiam, czemu ten silnik się nie wyłącza po wyjęciu kluczyka. Przecież jego odłączenie powinno powodować zamknięcie elektrozaworu z paliwem. No a jeśli tak, to co się pali w tym silniku?

  26. Citroen says:

    Tankowałem bio do Xsary td i było OK ale jak raz zatankowałem na Bliskiej na ul. Dolnej w Warszawie to teraz muszę czekać na kable żeby ją próbować odpalić, Odradzam tankowania Biodiesela na Dolnej w Warszawie.

  27. tolasek says:

    Ja tankuje toledo 1.9tdi bio już ponad rok zrobiłem na tym ponad 100tyś, i nie widzę różnicy. więc jak nie widać różnicy to poco przepłacać. Nic jeszcze mi sie nie rozpuściło i spoko spalanie troszkę więcej ale to jak kolega napisał wyzej około 0,5.A i jeszcze biodiesel nie dymi więcej niż ON tylko ma swoistą woń wiec stwierdzenie któregoś kolegi ze mu dymi jest oznaką ze czas wymienic uszczelniacze zaworowe lub uszczelke głowicy albo już remont silnika hehehe.pozdrawiam ps(niezaleca sie do silników camon-rail, i pompowtryski)

  28. LSD says:

    Ciekawi mnie kim jest Krzysztof Lis? Jakieś wybitne indywiduum na tym forum. Zna się na wszystkim – a to biodiesel rozpuści uszczelki i przewody w silniku, a to wyjęcie kluczyka zamyka elektrozawór z paliwem i co się pali w silniku wtedy??? (to już hit). Gratuluję. Słuchajcie takich „fachowców” dalej. Daleko zajedziecie.

  29. @LSD: czyli twierdzisz, że przy wyjętym kluczyku w sprawnym silniku elektrozawór paliwa jest otwarty a biodiesel nie rozpuszcza niektórych materiałów, z których wykonywane są uszczelki i przewody?

  30. Adi says:

    Biodiesel rozpuszcza uszczelki – to fakt. Dlatego nie uzywa sie go w silnikach co do ktorych nie ma jasnych informacji ze takie paliwo mozna uzyc. Jak ktos leje Biodiesla do Common Rail to leje na wlasne ryzyko. W VW mozna zamowic w opcji zasilanie paliwem Bio, doplacasz i masz zmodyfikowany system zasilania. Biodiesla mozna z powodzeniem uzywac w starszych samochodach z pompa rotacyjna. Ale tez przy zwroceniu uwagi na przewody paliwowe.

  31. Daniel (KoDa) says:

    Witam!

    Leje Bio do Escorta 1.8 z 1992 roku zrobiłem ok 1 tys km i mogę powiedzieć że autko chodzi lepiej niż na zwykłym ON. Zmieniam autko na Mondeo 2001 2.0 TDDi i zaqstanawia się nad bio czy nic nie uszkodzi. Prosoiłbym o jakieś uwagi na danielkoz@o2.pl

    Pozdrawiam!!!

  32. zaru says:

    Biodiesel ma szereg poważnych minusów w sobie o których „na głos” nie mówi się:
    -lepkość kinematyczna (20st C)6,9-8,2 dla biodiesla i 2,8-5,9 dla ON –>oznacza to około dwukrotną różnicę podczas tarcia płynu o ścianki „naczynia” – w tym wypadku ścianki pompy paliwowej tudzież wtryskiwaczy – nie trzeba długo domyślać się jakie są skutki tego: podwyższone ciśnienie wtrysku nawet do 25% i wzrost temperatury pracy systemów zasilania .
    -zasadowość lub kwasowość –> katalizatory są albo wodorotlenkiem albo kwasem –> jeśli producent nie zastosuje środków neutralizujących pH to instalacja paliwowa zdecydowanie nie polubi biodiesla i powstających szlam (w wyniku rozpuszczania uszczelek, metali kolorowych i nie tylko).
    – temperatura blokady zimnego filtra jest wyższa niż dla ON co powoduje, że w przypadku mrozu dochodzi do żelowania się biodiesla co jest wysoce niepożądane w instalacji paliwowej –>może nawet doprowadzić do czopowania się instalacji paliwowej.
    -Biodiesel wykazuje mniejszą odporność na utlenianie w porównaniu do ON, co powoduje utlenianie biopaliwa – wzrost liczby kwasowej i lepkości oraz niekorzystne dla filtrów paliwowych powstawanie żywic.
    -możne dojść do zatkania filtrów paliwowych przez podatność na rozwój mikroorganizmów, spowodowaną organicznym pochodzeniem paliwa oraz często nadmierną ilością wody.

    Reasumując o ile rozwój flory można rozwiązać stosując biocydy a przeciwdziałać żelowaniu paliwa depresatorami to na lepkość i utlenianie nie wynaleziono lekarstwa. Cześć z tych wymienionych wad to wady technologiczne wynikające z błędów podczas produkcji (niedokładne maszyny) lub błędów ludzkich (złe proporcje) – to można zarzucić małym instalacjom – niestety jednak jak wyżej wspomniałem – pewnych barier póki co nie przeskoczono.

    W USA są dostępne silniki diesla specjalnie pod biopaliwa dostosowane ale to nie rozwiązuje problemu, bo nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie specjalnie silnika wymieniać na nowy.

    Generalnie zaleca się stosowanie biodiesla jako biokomponent w proporcji do 30% objętości ON – stosowanie ponad tą proporcję jest ryzykiem dla silnika. Dodam że im silnik „dokładniejszy” tzn. common rail i inne nowinki techniczne poprawiające ilość spalania i jakość tym groźniejsze jest stosowanie B100.

    Stosowanie biopaliw idzie w dobrym kierunku – biodiesel pierwszej generacji (czyli obecny) nie jest doskonały i wolny od wad ale jest już w fazie testów biodiesel drugiej generacji, który jest NIEORGANICZNY (co eliminuje praktycznie wszystkie powyższe minusy.

    P.S. Biodiesel ma trochę mniejszą wartość opałową więc zgodnie z badaniami Instytutu Lotnictwa wzrasta ilość jego spalania od 8 do 14% w stosunku do ON 😛

  33. Adam says:

    Reasumujac. OK jest odlam ludzi ktorzy zaleja do wszystkiego wszystko co popadnie. Ale trzeba zalazyc ze jak ktos ma w miare nowy silnik czyt CR lub PD to chyba jest w stanie byc poinformowanym ze te silniki nie jezdza na takim paliwie (poza nielicznymi PD), wystarczy instrukcje pojazdu przeczytac. Wiadomo tez ze przy nizszych temperaturach Bio jest bardziej gesty. Czyli przy tak wyzszym spalaniu i tak wychodzi taniej (przy obecnej cenie Bio vs ON. W moim przypadku spalanie Bio jest wyzsze o okolo 0.2l/100km
    Mozna bylo bez problemu zamowic VW Caddy przygotowanego pod Biodiesla doplacajac 700 zl, czyli sa nowe samochody dostepne.
    Jak biodiesel moze byc nieorganiczny, w sensie z czego on wtedy jest.

  34. zaru says:

    Paliw 2giej i 3ciej generacji jest trochę: nowy bioetanol, nowy biodiesel, nowa biobenzyna a 3ciej to biowodór i biometan. Skupię się pokrótce na biodieslu aczkolwiek zmienia on swoją nazwę na „FT-diesel” i „HTU-diesel”

    F-T diesel
    BTL = biomass to liqiud (biomasa w płyn)to proces technologiczny do otrzymania FT-diesel, którego efektem końcowym są węglowodory paliw syntetycznych. Może zachodzić na 2 sposoby:

    – Zgazowanie biomasy, następnie synteza F-T (Fischer-Tropscha)prowadząca do otrzymania mieszaniny ciekły węglowodorów jako wspomnianego wyżej paliwa,
    – piroliza biomasy prowadząca do otrzymania gazów (metanu, ditlenku węgla, pary wodnej) oraz frakcji ciekłej tzw. „biooleju” i frakcji stałych (popiół, węgiel drzewny) a następnie powyższe zgazowanie i synteza F-T do otrzymania paliwa F-T diesel.

    HTU-diesel

    Otrzymuje się z procesów depolimeryzacji w wysokiej temperaturze (Hydro Thermal Upgrading)i ewentualnego dalszego katalicznego hydroodtleniania (proces HDO – Hydrodeooxygenation) biomasy (pozostałej po poprzednim procesie, bogatej w dużą ilość wody)

    Reasumując są to zaawansowane procesy chemiczne powodujące „degradację” biomasy do prostych węglowodorów syntetycznych.

  35. Jarek says:

    BIOESTER
    Saxo 1.5 Diesel,Lupo 1.7 Diesel.

    Laliśmy z kumplem. Troszkę więcej pali w mieście. Po za tym nie zalewa się od razu pełnego baku,tylko w coraz to większych dawkach,aby stopniowo oczyszczać układ zasilania paliwem(zawsze jakiś % ON miałem w baku). Stosowałem również olej pofrytkowy(domowy,także w miarę czysty). Sitko wziąłem mamie z kuchni i mieszałem to z bioestrem. Jak wlewałem frytki do baku,to słyszałem jak się samochód cieszy 🙂 Nic się nie stało.Po dwóch miesiącach wymieniłem filtry. Dodatkowo byłem świadkiem,jak koleś lał czyściocha(BIOESTER)do Laguny 1.9 dCi i mówił,że wszysko OK.

  36. @Jarek: ja w sobotę wykręciłem na tym biodieslu z Bliskiej w moim VW T3 najniższe spalanie od kiedy mam ten samochód — 6,96 litra / 100 km. 😉

  37. kierowca bombowca says:

    pokonałem na bio z bliskiej kilkadziesiąt tysięcy kilometrów ciężarówką o normie EURO 3 i jak na razie jest ok. z własnego doświadczenia wiem, że należy częściej czyścić odstojnik i przynajmniej dwa razy w roku wymieniać filtr paliwa. a dla kierowców ciężarówek zalecam przed zimą dokładnie sprawdzić webasto
    tak czy siak polecam, spora oszczędność

  38. tomus says:

    litr paliwa za 3,77 bezcenne:)

  39. adamar says:

    nie zawsze sie oplaca bo na bio pali wiecej – i jest to fakt wynikajacy z praw fizyki – mniejsza kalorycznosc biopaliw, nawet mozna to sobie obliczyc: http://www.biodiesel4cars.netmark.pl/ z tego wynika, ze proponowana cena z artykulu 4.30 ON kontra 4.09 Bio to tak naprawde bardzo slaby biznes, bo uwzgledniajac kalorycznosc obu paliw w sumie wydamy wiecej,

    ponadto w samochodach z rocznikow 94-04, oznaczonych D, TD nie powinno byc problemow (starsze maja juz mocno zuzyte przewody – zab czasu, ktore latwo „przegryzie” biopaliwo, nowsze sa common rail i inne wysrubowane wynalazki co oszczedzaja kazdy gram paliwa ale zapchaja sie drobinka wielkosci ziarnka do piachu)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *