Alkohol zamiast benzyny

W 1872 gdy Otto opracował pierwszy silnik spalinowy, nie rafinacja ropy naftowej nie była jeszcze bardzo powszechna. Dlatego paliwem dla jego silnika był właśnie 90-95% spirytus. Silnik forda T przewidziany był do pracy na benzynie, spirytusie lub ich mieszance. Okazuje się, że alkohol jest bardzo dobrym paliwem do silników benzynowych a nawet silników diesla.

W dzisiejszych czasach zastosowanie alkoholu etylowego (etanolu) jako paliwa silnikowego jest bardzo mało popularne, głównie ze względu na relatywnie niskie ceny ropy naftowej i jej pochodnych. Wynikają one między innymi z tego, że do wytworzenia litra spirytusu konieczne jest zużycie od 8400 do 11200 kJ energii. Wartość opałowa czystego alkoholu etylowego to tylko 60% wartości opałowej benzyny. To kolejny powód, dla którego alkohol nie jest popularnym paliwem silnikowym.

Stacja benzynowa w Brazylii, alkohol i benzyna

Stacja benzynowa w Brazylii. W kraju tym od wielu lat bardzo szeroko stosuje się alkohol etylowy jako paliwo samochodowe. W związku z tym na stacjach benzynowych są dystrybutory do benzyny i alkoholu (z prawej). Zdjęcie: Natecull

Ale oprócz wad, alkohol ma też kilka zalet. Podstawową jest wysoka odporność na spalanie detonacyjne (stukowe), czyli wysoka liczba oktanowa. Oznacza to możliwość spalania nawet w wysilonych silnikach. Drugą jest wysokie ciepło parowania, przez co odparowanie alkoholu w komorze spalania przed spaleniem skutecznie chłodzi silnik.

Przerobienie silnika benzynowego na zasilanie alkoholem etylowym jest bardzo proste. Wymaga praktycznie tylko przeróbki gaźnika i ewentualnie zwiększenia kąta wyprzedzenia zapłonu. Modyfikacja gaźnika (a konkretnie powiększenie jego dysz) konieczna jest ze względu na to, że do spalenia alkoholu potrzeba mniej powietrza niż do spalenia benzyny (wynika to z tego, że w skład cząsteczki alkoholu wchodzi jeden atom tlenu). Z tego względu bez przeróbki gaźnika otrzymywana z niego mieszanka paliwowo-powietrzna byłaby zbyt uboga dla poprawnej pracy silnika.

Alkohol może być również paliwem do silnika diesla, o ile zapewni się właściwe smarowanie dysz wtryskiwaczy, na przykład poprzez mieszanie alkoholu z niewielką (5-20%) ilością oleju roślinnego lub innego.

Alkohol można wykorzystywać samodzielnie ale również mieszać go z innymi paliwami. O ile jednak w sytuacji stosowania go do domieszek należy wykorzystać alkohol etylowy pozbawiony wody (spirytus min. 99,5%), to zawartość kilku procent wody nie jest szkodliwa w żaden sposób, gdy alkohol jest jedynym paliwem. W wyniku destylacji można otrzymać mieszaninę o zawartości alkoholu maksimum 96%, resztę wody trzeba usunąć innymi metodami, na przykład przy zastosowaniu wapna (CaO tworzy z wodą nierozpuszczalny w alkoholu Ca(OH)2).

Etanol jest oczywiście biopaliwem tak długo, jak wyprodukowany jest z biomasy. Nie jest to jednoznaczne, bowiem można go również otrzymać z ropy naftowej, np. przez katalityczne uwodornienie etylenu. Proces ten jest tańszy niż fermentacja a następnie destylacja. Więcej na ten temat w artykule Biopaliwa nie są „bio”?.

Z bardziej złożonych alkoholi mówi się również o stosowaniu biobutanolu.

Źródła:
[1] S.W. Mathewson – „The Manual for the Home and Farm Production of Alcohol Fuel”
[2] Artykuł Alcohol fuel w serwisie Wikipedia.

Komentarzy do wpisu “Alkohol zamiast benzyny”: 20.

  1. Kazim says:

    raj jak dla mnie. Jeszcze żeby płynęła Luksusowa to bym tam całą cysterną zatankował za 4,5 PLN litr 😀

  2. konrix says:

    znajomy robił taką mieszankę i o dziwo – jeździł 🙂

  3. yoradek says:

    W jednym z ostatnich autoŚwiat’ów był artykuł o firmie (nie napisze jakiej)która to ma zamiar oferować samochody mogące spalać etanol ale po specjalnej modyfikacji silnika -cytuje: bloku silnika oraz głowicy.
    Za taka modyfikacje auto ma być droższe od benzyniaka o 200 Euro.
    Czytając powyższy artukuł pokusze się o pytanie ,dla wszystkich większych europejskich producentów samochodów
    którzy maja niemały udział w rynkach ameryki południowej
    czym (mechanicznie)aż tak mocno różnią się silniki eksploatowane tam (Ameryka południowa )i tych tutaj (Europa)?
    Czyżby każdy z tych producentów miał od kilkudziesięciu lat dwie (etanol jako paliwo w Brazylii to jest pomysł z ubiegłego wieku) linie produkcyjne dla silników zgodnie z ich przeznaczeniem geograficznym?!

  4. adi says:

    Ha! A kilkanaście lat temu koledzy krzyczeli „ZATRZESZ SILNIK” jak lałem denaturat (z domieszką ropy) do Komarka. Jeździł jak burza – fakt, że trochę więcej dymił, ale myślę, że dlatego bo za dużo ropy dodawałem.

  5. Websik says:

    Nawet na alkohol można jeździć? Ciekawe czy po kilkuset kilometrach samochód zacznie się kiwać? A tak na poważnie to dobrze jest znać alternatywną benzynę.

  6. Janusz S. says:

    Cześć
    Fajne masz te artykuły. Obecnie zajmuję się pisaniem pracy na podobne tematy (silnik SI dual-fuel; MeHO i Benzyna) i po przeglądzie literatury chciałbym zwrócić uwagę na pierwsze zdanie tego artykułu. Zgodnie z literaturą naftę wynalazł I. Łukasiewicz w 1853 r. więc kiedy Otto opatentował swój silnik znano naftę i metodę rafinacji ropy. Benzyna prawdopodobnie była już wtedy też dostępna w aptekach. Pierwszy pojazd na benzynę jak podaje literatura był zbudowany w 1875 . przez Marcusa.

  7. @Janusz: dzięki za te informacje. Przyznam, że nawet nie przyszło mi do głowy, by zweryfikować to, co jest na początku artykułu, tylko przepisałem to bezmyślnie z któregoś ze źródeł… 🙁

  8. Ciekawy wpis, ale czy tego typu zmiany „paliwa” nie powodowałyby zacierania silnika i częstszych wizyt w warsztacie?

  9. Janusz S. says:

    … 🙂 dzięki również. … będąc jeszcze w temacie, chciałbym zwrócić uwagę, że Otto opracawał „swój” silnik czterosuwowy na paliwie gazowym tzn na gazie świetlnym i tego też dodtyczy patent, a nie na spirytus.
    Jeżeli zaś chodzi o alkohol to faktem jest, iż Otto zajmował sie nim, jednak sprawa dotyczyła zbudowania prototypowego gaźnika zdolnego odparować paliwo ciekłe, jakim był spirytus. Oczywiście udało mu się to zrobić jednak Komisja Patentowa nie uznała tego wynalazku twierdząc, że powiela rozwiązania innych, którzy zrobili to już wcześniej. Po tym wydarzeniu Otto prawdopodobnie odstąpił od alkoholu i zajął się gazem.
    Peliwem ciekłym zainteresowali się znowu Daimler, Maybach, Benz jednak wtedy kiedy to było, benzyna też już była :). Ford Model T – to chyba pierwszy pojazd z pierwszym silnikiem na paliwo spirytusowe – ale pewności nie mam :(.
    Tak, faktycznie są takie strony, gdzie są błędy – też zwróciłem na to uwagę, i dlatego nie chcąc ich powielać wg mnie istotnych błędów zmusiło mnie to do dokładniejszego przeglądu literatury.
    Są też strony dość fajne – polecam http://docs9.chomikuj.pl/301430235,0,0,Roz1.doc

  10. Eurokody says:

    Witam,
    Patrząc na wzrastające ceny benzyny, oleju napędowego Pański wpis można będzie niedługo rozumieć w sposób dosłowny. Bardzo ciekawa tematyka serwisu, którego problemy poruszają problemy bieżące.

    Pozdrawiam.

  11. yeti says:

    do MICHAL:
    zainteresowało mnie to rozwiązanie. Powiedz mi jakie masz auto, jaka jest pojemność jego silnika? Jakie miałeś spalanie przed i po zainstalowaniu urządzenia? Ktoś miał do czynienia z taką przystawką?
    Pozdrawiam wszystkich eksperymentujących 🙂

  12. Marek says:

    W artykule piszę, że do zasilania alkoholem etylowym konieczna jest modyfikacja gaźnika. Co jeśli w samochodzie mam wtryskiwacze? Chętnie porobię testy w celach edukacyjnych na samochodzie Ford Escort, silnik 1.6 EFI.

  13. michu1035 says:

    ja z kumplem to komarem nawet na rozpuszczalniku jadziłem

  14. ndv says:

    @ Marek: chodzi o zapewnienie odpowiedniego stosunku ilości paliwa do powietrza. W przypadku wtrysku konieczne wiec moze byc przeprogramowanie komputera

  15. Adam says:

    Nie jestem pewien ale tak z mojego doświadczenia to etanol podobnie jak benzyna ma wysokie właściwości wysuszające to czy taki silnik nie potrzebował by specjalnego smarowania?

  16. gul-gul says:

    trzeba pamiętać spirol powoduje korozję

  17. Marcus says:

    Byłem w tym tygodniu na stacji orlen w Warszawie na Wawelskiej… Dystrybutor z E85 jest tymczasowo nieczynny i to od ponad 3 lat. Więc gdzie można dzisiaj w Polsce kupić E85 lub E100???

  18. Pingback: 6 powodów, by mieć alkohol w zapasie na trudne czasy - Domowy Survival

  19. Rafał says:

    W dzisiejszych czasach jest problem emisją spalin nie tylko przez samochody ,fabryki,itp. wszyscy szukają nowego paliwa biodegralnego mój pomysł to kiedyś do motorów gorszej klasy robili mieszankę przepalony olej z frytek 5l dolewali jeszcze 4 setki spirytusu musiało to odstać jakieś 5 dni po wymieszaniu niby zamiennik benzyny .A na spirytus są silniki po przerobieniu ,z tym że wyprodukowanie spirytusu jest drogie pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *